Tips til utenlandsturer

 

Planlegging

En reise til utlandet krever oftest mer planlegging enn en tur her hjemme og man bør i alle fall begynne planleggingen minst et og et halvt år før selve reisen. Det er mange ting å tenke på – små og store – og jo lenger prosessen er jo større er sjansen for at ikke noe glemmes.

Før man begynner å planlegge for et reisemål bør man ha tenkt litt på følgende:

  • Hvorfor hit?
  • Mulige reisemåter
  • Mulig program
  • Proviantering og oppbevaring av mat
  • Hvilken pris ‘tåler’ dere

Reisemåter

Buss og tog

Buss eller tog kan være et godt alternativ. Det blir som å reise innenlands. Det er vi alle vant til. Skal man reise langt må man være klar over at det blir slitsomt både for speidere og ledere. En ting man må huske på er sjåførenes hviletid og hvordan dette påvirker reisetiden. Man kan tro at buss er det billigste alternativet, men det er ikke så sikkert allikevel. Fly kan være like rimelig.

Fly

Mange tenker at det er dyrt å fly, men det behøver det ikke være om man er tidlig ute. Omtrent et år i forveien må man da være ganske sikre på antallet som skal med. Aller best er det om man vet navnene også – slik de står skrevet i passet. Dette kommer an på antallet som skal reise. 360 til 330 dager før avreise legges flybilletter ut (varierer med selskap). Lavrisselskaper kan legge ut senere enn det. Vær oppmerksom på at spesielt lavpriselskaper kan være utfordrende om flygninger blir forsinket eller kansellerte.

Er man en begrenset mengde speidere (10-30 stk.), og man har navneinformasjon fra pass, så kan man booke billige billetter ved å sitte og søke på Internett. Er man mange speidere er gruppebooking det enkleste. De fleste flyselskaper har gruppebooking. Dette er dog oftest dyrere enn å bestille enkeltbilletter, men det er ikke enkelt med enkeltbilletter når man bestiller til kanskje 30 speidere eller fler.

På fly er det begrensninger på bagasje. Dette gjelder både hva som kan pakkes med og hvor mye, både i antall kolli og antall kilo. Dette varierer fra flyselskap til flyselskap og noen har ikke bagasje inkludert på flere billettkategorier. I tillegg er det viktig hvordan speiderne pakker. Kofferter egner seg sjelden til speiderarrangementer. Bager som kan bæres på ryggen er kjekt. Da er det viktig at håndbagasjen er så liten at speiderne får båret begge deler samtidig.

Ferge

Enkelte avstander frister til bruk av ferge. På ferge kan det være flere ting å tenke på: Soving, bagasjeoppbevaring, bevegelse rundt på båten. Ferge kan være slitsomt for lederne.

Pass og forsikring

Pass og visum

Som tommelfingerregel bør speidernes pass være gyldig 6 måneder etter reisens avslutning. En del land er det også krav om visum til.

Utenriksdepartementet har reiseråd til mange land. Disse sjekker man enkelt for norske statsborgere på denne siden:
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

NB! Legg merke til at noen speidere ikke nødvendigvis er norske statsborgere. Da kan andre krav gjelde til visum etc.

Reiseforsikring/Helsetrygdkort

Skal man til Europa (EU-/EØS-land) så MÅ speiderne ha helsetrygdkortet i orden. Det kan skaffes her: http://bit.ly/2FTY1YN

I tillegg til Helsetrygdkort bør alle deltakerne ha en reiseforsikring. Dette bør dere kreve av deltakerne deres. Denne bør gjelde allerede fra deltakerne betaler inn sin første andel til turen. Det er enklere dersom man skulle bli syk eller noe annet skulle skje.

Lederne må ha tilgang til personinfo

Lederne bør ha bilde av både pass, helsetrygdkort og forsikringsbevis i en skytjeneste slik at alle lederne har tilgang. Dette bør være på plass så tidlig som mulig – litt avhengig av reisemåte. Det er kjedelig å stå på ankomstflyplass med et utgått pass til en av speiderne, eller måtte til sykehuset – uten å ha informasjonen tilgjengelig. Speidere kan også miste  papirene sine underveis på turen. Da må man innom ambassade eller konsulat og skaffe nye papirer. Dette tar tid.

Mat

Proviantering er en viktig del av turen. Man kan på forhånd tro at dette løser seg enkelt, men det er ikke alltid tilfelle. I tillegg opptar det gjerne en del tid å få kjøpt inn, hentet, sortert og laget mat. Dette bør sjekkes ut før man tar den endelige avgjørelsen om reisested.

Brownsea Island er et eksempel på et reisemål det er litt komplisert å få ordnet mat. Maten må fraktes med ferge fra fastlandet til øya, men før det skal maten handles inn og fraktes til kaia. Vel på øya skal maten fraktes bort til leirstedet, og den skal lagres i kanskje flere dager. Alle slike små hindringer må overkommes. I tillegg kan det være en kjedelig lederoppgave og roveroppgave å kjøpe og frakte denne maten.